04.07.19 næring

Kraften i kobling

All nyskaping krever kobling; mellom utfordringer og løsninger, mellom tanker og ideer. Og kobles mennesker og miljøer får kreativiteten en ny dimensjon og et ekstra gir.

Hver vår samler vi viktige stemmer innen kreativitet og nyskaping til konferansen KRAFTEN I KOBLING. Her deler de hvordan man kan skape nye løsninger i en verden som stadig krever endring og nye koblinger.

På årets konferanse satte vi søkelyset på hvordan vi skaper tid og rom for nyskaping. En fullsatt sal med 140 deltakere fikk servert masse inspirasjon og gode tips som de kunne ta med tilbake til sin arbeidshverdag.

Blant trekkplastrene denne gang var seriegründer Vidar Andersen, opprinnelig fra Mandal, men bosatt i Düsseldorf. Han har «tech start ups» som spesialitet og betegnes av Wirtschafts Woche som "[...] one of the most important persons in the German startup scene".

Han påpekte at etablerte bedrifter har mye å lære av start ups. «Ta initiativ, finn dine folk internt, skap bevegelse, spør om tilgivelse - ikke tillatelse, jobb fort, test hypotesene dine tidlig i prosessen og lytt til kunder og brukere», var noen av hans tips for å effektivisere innovasjon og vekst i virksomheten.

Hans-Petter Nygård-Hansen er kommunikasjonsrådgiver, forfatter og teknologinerd. Hans-Petter ble i 2016 stemt fram av norske virksomheter som én av mediebransjens viktigste stemmer, og i 2017 ble han utpekt som én av Norges mest innflytelsesrike på internett av Nettavisen.

Han holdt foredrag om hvordan teknologi påvirker hvordan vi lever, leker, lærer og jobber.

Cilia Holmes Indahl er leder av investeringsselskapet Nordic Impact. Hun viste oss mulighetene ny teknologi gir for utvikling av et mer bærekraftig næringsliv. Hennes råd var å finne fram til de bærekraftsmålene hvor din bedrift kan bidra, og fokuser på disse!

Blant de lokale aktørene på konferansen var Merethe Nøsted von Zernichow fra Nøsted&, Norges eneste kjettingprodusent som har tatt posisjon som en av verdens ledende. Hun ga oss et innblikk i de viktigste strategiske grepene bedriften har tatt for å tilpasse seg en verden i stadig raskere endring.